Het Verhaal van Peter

Peter Schotel is een verstandelijk gehandicapte jongen van 28 jaar met ernstige epilepsie. Om het voor hem mogelijk te maken om thuis te kunnen blijven wonen bij zijn ouders heeft Peter een persoonsgebonden budget (PGB). Maar door bezuinigingen staat dit budget hevig onder druk.

Met “Het verhaal van Peter” proberen we inzicht te geven welke zorg hij nodig heeft en waarom dit voor mensen als Peter belangrijk is. Op deze manier krijgt het PGB een gezicht, zodat de bedragen van deze subsidie geen anonieme optelsom van Euro’s meer zijn en men inziet wat de kwaliteit van leven kost.

Interactieve documentaire

De film werd op 20 maart 2014 uitgezonden op NET5 en in mei 2014 een week lang bij NPO DOC.

De interactieve versie van de documentaire is voor iedereen te bekijken via www.hetverhaalvanpeter.nl. Het concept van de site werd bedacht door Oak & Morrow en de website werd ontwikkeld door BAMeffect. De bezoeker krijgt daar inzicht in de kosten van het PGB van Peter en wordt aan het begin de vraag gesteld: “Is hij dat waard? Ja of Nee?”. Vervolgens krijgt de bezoeker de interactieve documentaire te zien, waarna nogmaals de vraag wordt gesteld of Peter dit waard is.

Bij de eerste vraag vond 58% dit wel, bij de tweede vraag was dit gestegen naar maar liefst 92%. Meer dan 5.000 bezoekers brachten hun stem uit en ruim 50.000 mensen bezochten de site.

Publiciteit en vervolg

Gelukkig werd “Het verhaal van Peter” gehoord door de maatschappij. De interactieve documentaire kreeg landelijke aandacht door diverse media, van kranten tot tv-programma’s. Onder andere Pauw & Witteman en Hart van Nederland besteedde aandacht aan de interactieve documentaire.

Na deze uitzendingen was het doel bereikt, namelijk het landelijk ter discussie stellen van de bezuinigingen op het PGB. De uitzending van de documentaire heeft uiteindelijk geleid tot persoonlijke gesprekken tussen de ouders van Peter en Tweede Kamer-leden.

Gouden European Design Awards

De vernieuwende interactieve manier van storytelling werd gewaardeerd met een gouden European Design Award in de categorie “self initiated”. Een mooi resultaat na hard werken.